Umat Akhir Zaman Adalah yang paling dimuliakan Allah



Rasulullah SAW sebenar-nya amat merindui umat-nya pada akhir zaman. Ba-ginda SAW ketika hidupnya pernah melafazkan luahan hatinya yang amat rindu untuk melihat diri kita se-mua.

Kerinduan Baginda itu di-nyatakan di hadapan saha-batnya, Abdullah bin Ab-bas. Beliau menceritakan, pada satu hari selepas solat Subuh berjemaah, Rasu-lullah SAW duduk sambil menghadap sahabatnya.

Kemudian Baginda ber-tanya: “Wahai seluruh ma-nusia, siapakah makhluk Allah yang beriman paling mengagumkan?”

Sahabat menjawab: “Sudah tentu malaikat, wahai Rasulullah.” Dengan cepat Rasulullah SAW membalas balik jawapan itu dengan menegaskan: “Bagaimana mungkin malaikat tidak beriman? Sedangkan me-reka adalah pelaksana pe-rintah Allah?”

Seketika kemudian, mun-cul jawapan lain daripada sahabatnya: “Jika demikian, maka sudah pasti makhluk Allah yang beriman paling mengagumkan itu adalah para nabi, wahai Rasulul-lah.”

Sekali lagi Rasulullah SAW bersabda: “Bagaimana mungkin para nabi tidak beriman sedangkan wahyu dari langit turun kepada mereka?”

Sahabat Baginda masih tidak berputus asa untuk memberikan jawapan dan kali ini ada yang menja-wab: “Kalau begitu, makh-luk Allah yang beriman paling mengagumkan ada-lah sahabat tuan, wahai Rasulullah.”

Rasulullah SAW sekali lagi bersabda yang sama seperti sebelumnya: “Ba-gaimana mungkin saha-bat-sahabatku tidak ber-iman sedangkan mereka menyaksikan apa yang me-reka saksikan mengenai diriku.

“Mereka bertemu terus denganku, melihatku, men-dengar kata-kataku dan juga menyaksikan dengan mata kasar tanda-tanda kenabian dan kerasulan-ku.”

Sebaik bersabda sedemi-kian, Baginda terdiam se-jenak, kemudian dengan perlahan tetapi bernada tegas Baginda memberi-tahu sahabatnya: “Demi Allah, yang paling menga-gumkan imannya adalah kaum yang datang sesudah kamu.

“Mereka itu beriman ke-padaku, padahal mereka semua tidak pernah ber-temu denganku. Mereka membenarkan diriku tan-pa pernah menyaksikan diriku.

“Mereka menemui tuli-san dan beriman kepadaku. Mereka mengamalkan apa-apa yang ada dalam tulisan itu. Mereka membelaku seperti kamu membelaku.

“Demi Allah, aku sangat ingin berjumpa dengan para kekasihku itu.”

Kemudian, Baginda SAW membaca Surah al-Baqarah ayat 3: “Mereka yang ber-iman kepada yang ghaib, mendirikan solat dan menginfakkan sebahagian daripada apa yang Kami berikan kepada mereka.”

Selesai membaca ayat itu, Rasulullah SAW mela-fazkan: “Berbahagialah orang yang pernah meli-hatku dan beriman kepa-daku.”

No comments:

Post a Comment