Kelebihan Surah Ar Rahman Melawan Depressi

Surah Ar Rahman adalah surah ke-55 dari 114 surah dalam Al Quran. Surah ini tergolong surat makkiyah dan mengandungi 78 ayat. Dinamakan Ar Rahmaan yang bermaksud Yang Maha Pemurah berasal dari kata Ar Rahman yang terdapat pada ayat pertama surah ini. Surah ini mengingatkan kepada manusia untuk selalu bersyukur atas nikmat yang Allah berikan.

Dan dalam surat Ar Rahman, Allah mengingatkan hal itu berulang-ulang dalam beberapa ayat dengan teks yang berulang-ulang. Diantara keajaiban yang luar biasa dalam Al Quran, khususnya dalam Surat Ar Rahman adalah ayat yang berbunyi fa biayyi aalaa-I robbikumaa tikadz-dzibaan”. Artinya “Maka nikmat Tuhanmu yang mana lagi yang kamu dustakan?”

Antara keutamaan Surah Ar Rahman :

1. Mengingatkan kepada kita bahawa Allah SWT memiliki Sifat Maha Pengasih

Sebagaimana salah satu sifat Allah SWT dalam asmaul husna, bahawa Allah SWT mempunyai sifat Ar Rahman atau Maha Pengasih. Allah SWT sentiasa mengurus dan mencukupi keperluan seluruh makhluknya di alam semesta ini tanpa satu pun yang terlewat.

Allah SWT tidak pernah pandang bulu terhadap seluruh makhluk-Nya dalam hal rezeki. Allah telah menetapkan pada masa sebelum bumi dan alam semesta diciptakan tentang rezeki masing-masing makhluk-Nya. Termasuk manusia, baik dia muslim atau kafir.

2. Mengingatkan kepada kita atas semua nikmatNya yang telah dan akan dianugerahkan

Dalam Surah Ar Rahman terdapat penerangan mengenai pelbagai nikmat yang Allah berikan kepada setiap makhlukNya, khususnya nikmat yang diberikanNya kepada golongan jin dan manusia. Gambaran kenikmatan yang diberikanNya berupa rezeki yang kita gunakan di dunia kini dan kelak di akhirat bagi siapa sahaja yang mendapatkan kenikmatan syurga.

3. Mengingatkan kepada kita agar tidak kufur dengan nikmat
Rasulullah bersabda: “jangan tinggalkan membaca surat Ar Rahman, bangunlah malam bersamanya, surat ini tidak menentramkan hati orang-orang munafik, kamu akan menjumpai Tuhan bersamanya(Ar Rahman) pada hari kiamat, wujudnya seperti wujud manusia  yang paling indah dan baunya paling harum, pada hari kiamat tidak ada seorangpun yang berdiri dihadapan Allah yang paling dekat denganNya selainnya. Pada saat itu Allah berfirman: soapakah orang di dunia yang sering bangun malam dan tekun membacamu? Dia menjawab: Ya Robbi, Fulan bin Fulan, lalu wajah mereka menjdi putih. Dan ia berkata kepada mereka: berilah syafaat bagi orang-orang yang mencintai kalian. Kemudian ia memberi syafaat sampai yang terakhir dan tidak ada seorang pun yang tertinggal dari orang-orang yang berhak menerima syafaat mereka. Lalau ia berkata kepada mereka: masuklah kalian ke surga, dan tinggallah didalamnya sebagaimana yang kalian inginkan.”




Terapi Depressi
Antara kelebihan surah Ar Rahman ini juga adalah terapi pada mereka yang mengalami Depression atau kemurungan. Bacalah tiap kali terasa sedih dan hiba selain berdoa dengan Allah supaya segala kerunsingan kehibaan dan kesedihan itu hilang dengan secepat mungkin.

Berbekamlah kerana ianya sunnah. 

Dari Abi Raja’, dari Samurah r.a. berkata : bahwa Sesungguhnya Rasulullah bersabda: Sebaik-baik pengubatan yang manusia lakukan adalah dengan Hijamah. (Mu’jam Kabir – At Thabrani)

Anda tidak berani utk berbekam darah? Cubalah dapatkan air ruqyah dari pengamal ayat-ayat Al Quran. Percayalah air yang dibaca dengan pengamal surah ruqyah akan menjadi senjata ampuh untuk melawan syaitan. Mereka tidak takut jika seseorang itu membaca al Quran tapi syaitan iblis akan terbakar ketakutan dengan mereka yang beramal dengan ayat Quran setiap hari. Air Ruqyah ini kombinasi surah2 penting Al Quran, Fatihah, Yaasin, Al Rahman, Al Waqiah, Ad Dukhan, Al Mulk, Ad Sajdah, Al Insyiqaaq dan berbagai lagi surah dari pelajar tahfiz dan perawat. Dapatkan sebagai ikhtiar kita dalam menyembuhkan segala bentuk penyakit, selain sentiasa berusaha dalam berubat.


Berminat mahu berbekam? Kami akan terus ke rumah anda

Click link
wasap.my/+60146377649/bekamwasap.my/+60146377649/bekamwasap.my/+60146377649/bekam

No comments:

Post a Comment